m&m
Dołączył: 10 Maj 2010
Posty: 132
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 12:51, 10 Sty 2011 Temat postu: Testy |
|
|
Może komuś się przydadzą.
1. Czołowym teoretykiem „Sprzysiężenia Równych” założonego w 1796 r. był:
F. Babeuf
2. Żarliwym wyznawcą religijnej tolerancji oraz rzecznikiem nadania praw kobiet był:
T. Paine
3.O potrzebie rotacji kadr w wymiarze sprawiedliwości pisał:
K. Monteskiusz
4. “Deklarację Praw Człowieka i Obywatela” uchwalono w roku:
1789
5. Wg J.J. Rousseau człowiek w stanie natury był:
szczęśliwy i równy innym
6. Stan natury u J. Locke’a był stanem:
pomyślności, w którym ludzie żyli w wolności i równości
7. Stan natury u T. Hobbesa był stanem:
walki każdego z każdym
8. Stan natury charakteryzował się walką każdego z każdym – to pogląd głoszony przez:
T. Hobbesa
9. Którą z 4 zasad prawa natury nie głosił Grocjusz?
obowiązek zawierania umów
10. Umowa społeczna u J. Locke’a składała się z:
dwóch etapów
11.Dobry rząd w koncepcji J. Locke’a to:
umiarkowana monarchia z podzieloną władzą
12. Przedstawicielem liberalizmu arystokratycznego we Francji był:
K. Monteskiusz
13. Najbardziej właściwy ustrój wg Monteskiusza to:
monarchia umiarkowana
14. J.J. Rousseau głosił, że:
suwerenność ludu jest niezbywalna i niepodzielna
15. Ojciec brytyjskiego konserwatyzmu E. Burke znany jest jako krytyk:
rewolucji burżuazyjnej we Francji z 1789r.
16.Podział na trzy władze: ustawodawczą, wykonawczą i federacyjną występował w koncepcji:
J. Locke’a
17.Sędziowie są to tylko usta, które wygłaszają brzmienie ustaw, ich władza jest poniekąd żadna – to pogląd głoszony przez:
K. Monteskiusza
18. J. Locke uważany jest za ideologa:
tzw. chwalebnej (sławetnej) rewolucji w Anglii
19.Pogląd, że istotną cechą suwerenności jest kontrolowanie rządu powołanego do wykonywania praw, które ustanowił suwerenny lud głosił:
J. Locke
20.Autorem panfletu politycznego Zdrowy rozsądek był:
T. Paine
21. Autorem Lewiatana był:
T. Hobbes
22. Według Locke’a najważniejsze, aby nie łączyć w jednym organie:
władzy ustawodawczej i wykonawczej
23. Według Monteskiusza rządy zgodne z prawem są naturą:
monarchii
24. J.J. Rousseau najmniej wątpliwości miał w odniesieniu do:
rządów arystokratycznej elity
25. Federaliści w okresie rewolucji amerykańskiej:
a) żądali większych praw dla poszczególnych stanów
b) bronili cenzusu majątkowego wyborczego
c) opowiadali się za przewagą Kongresu nad prezydentem ?
d) wypowiadali się za prawami dla Murzynów i Indian
26.John Locke był ideologiem okresu:
tzw. chwalebnej rewolucji ?
27. Czołowym teoretykiem „Sprzysiężenia Równych” był:
F. Babeuf
28. Tezę, iż pacta servanda sunt głosił:
N. Machiavelli (najprawdopodobniej Grocjusz)
29. Prawdziwą gwarancję przed despocją Monteskiusz widział w:
podziale władzy i ich wzajemnym kontrolowaniu i hamowaniu
30. Badania nad naturą i przyczynami bogactw narodów napisał:
A. Smith
31.Thomas Jefferson był przywódcą:
demokratów
32. Dominującym kierunkiem w prawoznawstwie na przełomie XVII i XVIII wieku był (było):
prawo natury
33. Każda władza jest tylko urzędnikiem ludu. Lud może każdą ustanowić i obalić kiedy zechce – to pogląd reprezentowany przez:
a) J. Bodina
b) K. Monteskiusza
c) J. Locke’a
d) żadnego z nich ? (Rousseau)
34. Edmund Bernstein uchodzi za przedstawiciela:
rewizjonizmu
35. Umowa społeczna u Locke’a polega na powstaniu:
najpierw społeczeństwa, potem państwa
36. Który z podmiotów lub elementów jest u Locke’a najstarszy (pierwotny):
jednostka
37. Najlepszym ustrojem dla Monteskiusza była:
monarchia umiarkowana
38. Najważniejszą przesłanką powstania państwa u Locke’a była (było):
niepewność stanu natury (skądinąd pomyślnej epoki) i konieczność karania przestępców
39. Autorem O duchu praw był:
Monteskiusz
40. Fizjokratyzm podstawę dla rozwoju gospodarczego widział w rozwoju:
rolnictwa
41. Najbardziej pesymistyczną wizję stanu natury przedstawił:
B. Spinoza ? lub
S. Pufendorf
42. Zupełne oddalenie się człowieka ze wszystkimi jego uprawnieniami całej społeczności, kiedy bowiem każdy oddaje się całkowicie to wszyscy mają równą sytuację (…), każdy oddając się wszystkim nie oddaje się nikomu – to fragment konstrukcji umowy społecznej opisywanej przez:
J.J. Rousseau
43. Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela została wydana w roku:
1789
44. Amerykańska Deklaracja Niepodległości została wydana w roku:
1776
45. Sądy to tylko usta, które wygłaszają brzmienie praw, ich władza jest poniekąd żadna – to słowa:
K. Monteskiusza
46. Nawet Bóg nie może sprawić, aby dwa razy dwa nie było cztery – to słowa:
a) Pufendorfa
b) Grocjusza
c) Spinozy
d) Woltera
47 Zupełne oddanie się człowieka ze wszystkimi jego uprawnieniami całej społeczności – to fragment umowy społecznej:
Rousseau
48. Jednym z najgłośniejszych krytyków rewolucji francuskiej uważającym, że rewolucja to śmierć społeczeństwa i nienaturalne zerwanie ciągłości procesu dziejowego, był:
E. Burke
49, Autorem Wolności mórz był:
H. Grocjusz
50. Najwięcej sympatii u Grocjusza budziła:
monarchia absolutna
51. Życie ludzkie było samotne, biedne, zwierzęce i krótkie, a każdy był w wojnie z każdym (…) – tak opisywał stan natury:
T. Hobbes
52. Przed K. Monteskiuszem koncepcję podziału władzy przedstawił:
J. Locke ?
53. Do nurtu federalistycznego rewolucji amerykańskiej nie należał:
T. Jefferson
54. Do nurtu antyfederalistów rewolucji amerykańskiej należał:
T. Jefferson
55. Jednym z twórców doktryny menedżerów był:
J. Burnham
56. Reprezentantem pozytywizmu anglosaskiego był:
J. Austin
57. Karol Wojtyła został wybrany papieżem w roku:
1978
58. J. Bentham był czołowym przedstawicielem:
liberalizmu
59. Autorem koncepcji Jak najwięcej szczęścia dla jak największej liczby ludzi (utylitaryzmu) był:
J. Bentham
60. J. S. Mill był przedstawicielem doktryny:
demoliberalizmu
61. Prawo to rozkaz suwerena poparty sankcją – z koncepcją taką wystąpił
J. Austin
62. R. Ihering i G. Jellinek to przedstawiciele:
pozytywizmu prawniczego
63. J.M. Keynes to teoretyk:
ideologii państwa dobrobytu
64. Encyklika Jana Pawła II Laborem exercens ukazała się w następującą rocznicę Rerum novarum:
dziewięćdziesiątą
65. Najważniejszą cechą pracy ludzkiej w ujęciu Jana Pawła II jest: ?
godność ?
66. Mater et Magistra to encyklika:
Jana XXIII
67. Jednym z przedstawicieli niemieckiej szkoły historycznej był:
Karol von Savigny
68. Doktryna utylitaryzmu określiła cel państwa jako:
zapewnienie jak największego szczęścia dla jak największej liczby ludzi
69. Społeczeństwo industrialne to koncepcja głoszona przez:
C.H. Saint-Simona
70. Darwinizm społeczny głosił:
konieczność ingerencji państwa w sferę społeczną
71. Ch.S. Chamberlain w swej doktrynie zajmował się:
rasami i ich znaczeniem dla cywilizacji
72. Encyklika Rerum novarum głosiła m.in.: (a lub d)
a) absurdalność idei walki klas
b) konieczność i naturalność rywalizacji poszczególnych klas i warstw
społecznych
c) ideę własności wspólnej
d) konieczność zrównania wszystkich ludzi
73. Cechą charakterystyczną pozytywizmu prawniczego jest:
dogmatyczne ujęcie prawa
74. Faszyzm to ideologia negująca:
liberalizm
75. Teoria konwergencji głosiła, że:
w przyszłości powstanie system społeczny łączący cechy systemu
kapitalistycznego i socjalistycznego
76. Gustaw von Hugo był przedstawicielem:
szkoły historycznej w prawoznawstwie
77. Zwolennikiem demoliberalizmu był:
J.S. Mill
78. Leon XIII wystąpił z programem:
uwłaszczenia proletariatu ?
79. Ludwik Gumplowicz był autorem teorii: (walka ras)
a) ras ?
b) podboju
c) walki klas ?
d) krążenia elit
80. Własność prywatna jest prawowita i nietykalna to pogląd głoszony przez:
a) F. Engelsa
b) Leona XIII
c) M. Bakumina
d) G. Sorela
81. Autorem dzieła Myśli nowoczesnego Polaka był:
R. Dmowski
82. Fabianie to ruch socjalistyczny działający na terenie:
Anglii
83. J. M. Keynes opowiadał się za:
działalnością interwencyjną państwa
84. Najważniejszym elementem ideologii faszyzmu włoskiego jest:
państwo
85. Zorganizowanie społeczeństwa na zasadzie korporacji postulowali:
anarchosyndykaniści
86. O szczególnej roli cywilizacyjnej Teutonów pisał:
H.S. Chamberlain
87. Joseph de Maistre był przedstawicielem doktryny:
teokratycznej
88. F.K. von Savigny wyróżniał prawo:
zwyczajowe i prawnicze
89. Racjonalność prawa zależy według J. Benthama od jego:
użyteczności
90. C.H. Saint Simon stworzył doktrynę:
industrializmu
91. Reprezentantem szkoły historycznej w prawoznawstwie nie był:
J. Thibaut
92. Społeczeństwo oparte na falangach zaproponował:
Ch. Fourier
93. K. Monteskiusz proponował:
dwuizbowy parlament i ministrów powoływanych przez króla
94. Karol Friedrich von Savigny był:
czołowym przedstawicielem historyzmu prawniczego
95.Pogląd, że podobnie jak u zwierząt, wśród ludzi zwyciężyć powinni silni jest istotą:
darwinizmu społecznego
96. Istotą myśli anarchistycznej było twierdzenie, że źródłem wyzysku społeczeństwa jest:
samo istnienie państwa
97. Pierre J. Proudhon był przedstawicielem:
anarchizmu indywidualistycznego
98. Zasadę subsydialnej (pomocniczej) roli państwa wysunął:
Jan XXIII w encyklice Mater et magistra
99. Roman Dmowski twierdził m.in., że:
naród jest fundamentem państwa
100. Ogólna teoria zatrudnienia, procentu i pieniądza to dzieło uzasadniające politykę interwencjonistyczną państwa napisane przez:
J.M. Keynesa
101. Faszyzm jako ustrój polityczny pojawił się najwcześniej w (we):
Włoszech
102. Tzw. arystokracja robotnicza była bazą społeczną:
komunizmu
103. J.S. Milla i A. de Tocqueville’a zaliczamy do zwolenników:
demoliberalizmu
104. Anarchosyndykalizm J. Sorela jest doktryną głoszącą m.in.:
ideę elit inteligenckich
105. Dla obozu endeckiego najwyższą wartością był (było):
naród
106. Tezę, że państwo to stróż nocny podzielają zwolennicy: (b lub d – Mill)
b) państwa dobrobytu
d)żadnego z powyższych ? (Mill)
107. Artur Gabineau i Georges Vacher Lapouge to przedstawiciele:
rasizmu
108. Według J. Rawls’a współpraca między ludźmi opiera się na zasadzie:
sprawiedliwości i rządów prawa
109. Dla obozu piłsudczykowskiego najwyższą wartością było:
państwo
110. Termin konwergencja w przybliżeniu oznacza:
upodobnienie
111. Koncepcja socjalnego państwa prawnego rozwinęła się na gruncie:
niemieckim
112. Pierwsza encyklika społeczna Jana Pawła II to:
Laborem exercens
113. Darwinizm społeczny głosił:
konieczność ingerencji państwa w sferę społeczną ?
114. H.S. Chamberlain to ideolog zajmujący się:
rasami i ich znaczeniem dla cywilizacji
115. Karol Marks prezentował:
materializm historyczny
116. Termin „socjalne państwo prawne” znalazł się w konstytucji:
RFN
117. Cechą romantyzmu politycznego w Niemczech był:
a) kosmopolitanizm
b) demokratyzm
c) kult państwa
d) racjonalizm
118. Roman Dmowski był nastawiony anty:
niemiecko
119. W Rerum novarum Leon XIII przyjął zasadę:
a) równości społecznej
b) całkowitej akceptacji liberalnej wizji państwa
c) obie z nich
d) żadną z nich
120. Papież Jan XXIII adresował encyklikę Pacem In terris do:
wszystkich ludzi dobrej woli
121. Ze społecznego punktu widzenia państwo jest organizacją panowania mniejszości innoplemiennej nad innoplemienną większością – to teza głoszona przez:
L. Gumplowicz
122. Pozytywizm prawniczy unikał:
a) założeń metafizycznych
b) empiryzmu
c) metody formalno-dogmatycznej
d) apolityczności
123. Za najmniejszą rolą państwa opowiadał (opowiadała) się:
liberalizm
124. Zapewnienie jak największego szczęścia dla jak największej liczby ludzi – to hasło:
utylitarystów
125. Materializm dialektyczny był filozoficzną podstawą:
marksizmu
126. Własność prywatna w ujęciu katolickiej nauki społecznej:
a) jest prawem naturalnym w odniesieniu do dóbr produkcyjnych, ale nie osobistych
b) może być niekiedy przeniesiona na państwo bez odszkodowania
c) może być odebrana, gdyby człowiek źle ją dysponował
d) powinna być upowszechniona
127. Carlo Schmidt był autorem koncepcji:
decyzjonizmu
128. Encyklika IX, która po raz pierwszy skierowana została do wszystkich ludzi dobrej woli to:
Pacem in terris
129. Teorie wyższości rasy białej nad żółtą i czarną sformułował:
A. Gobineau
130. Za strajkiem generalnym w doktrynie anarchistycznej opowiadał się:
J. Sorel
131. Autorem teorii podboju był:
L. Gumplowicz
132. Ferdinand Lassalle był duchownym przywódcą:
a) ruchu reformistycznego w Niemczech w II poł. XIX w. ?
b) ruchu radykalnego we Francji w okresie Komuny Paryskiej
c) rewizjonizmu indywidualistycznego na przełomie XIX i XX w.
d) anarchizmu indywidualistycznego we Francji w poł. XIX w.
133. Według Edwarda Bernsteina ruch robotniczy powinien skupić się na:
a) przygotowaniu do rewolucji
b) sprzeciwieniu się kolonializmowi
c) walce wyborczej ?
d) obronie przed wpływem inteligencji i drobnomieszczaństwa
134. Tzw. mitem ruchu syndykalistycznego była wg Sorela idea:
strajku generalnego
135. Istota „Nowego Ładu” F.D. Roosevelta to:
podjęcie interwencjonizmu przez państwo
136. Teoretykiem państwa dobrobytu był:
J.M. Keynes
137. Pogląd, że rozwój społeczny doprowadzi do powstania nowego systemu społecznego, który nie będzie ani systemem kapitalistyczny, ani socjalistycznym, ale całkowicie nowym, choć zachowującym pewne cechy wyżej wymienionych, jest istotą:
teorii konwergencji
Post został pochwalony 0 razy
|
|